דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


גישור כחלופה להליך משפטי 

מאת    [ 16/12/2010 ]

מילים במאמר: 553   [ נצפה 2286 פעמים ]

גישור הינו הליך רצוני, המהווה אלטרנטיבה להליך משפטי, אשר במסגרתו פותרים סכסוכים וקונפליקטים שונים מתוך רצון הדדי של שני הצדדים להגיע לפשרה. לאחרונה מערכת המשפט עמוסה ואילו הטיפול בבקשות משתהה ומתעכב. הליך גישור מהווה פיתרון יעיל, זריז ונוח לפתרון סכסוכים. במאמר זה אפרט לכם מהו הליך גישור, מהם התנאים לקיומו התקין, וכמובן מהם יתרונותיו של הליך גישור כחלופה להליך משפטי.

מהו הליך גישור

גישור הוא תהליך אלטרנטיבי שמטרתו לפתור סכסוכים וקונפליקטים בעזרת פשרה בין שני הצדדים. הליך גישור מהווה חלופה לפתרון בעיות בעזרת הליך משפטי. במסגרת ההליך, מגשר (צד שלישי) נפגש עם שני הצדדים הנוגעים לסכסוך, ומסייע בידם ליישב את המחלוקת בדרכים של פשרה, ויתור והסכמה. למגשר אין סמכות משפטית לקבוע מי צודק ומי טועה או מהי הפסיקה המתאימה, יחד עם זאת הסכם גישור שנחתם על ידי שני הצדדים מהווה הסכם משפטי לכל דבר, הוא מוגש לבית המשפט שקובע אם ההסכם מקובל עליו או לא. תפקידו של  מגשר הוא לאזן בין שני הצדדים ולאפשר לשניהם להתבטא, ולהביע את רצונותיהם ותלונותיהם תוך שמירה על כבודם והאינטרסים של שני הצדדים. במהלך הליך גישור, שני הצדדים מביעים את עצמם מרצונם החופשי, ומוכנים להתגמש ולוותר על חלק מדרישותיהם במטרה להגיע לעמק השווה.  

תנאים לקיום הליך גישור

על מנת לשמור על תקינותו של הליך גישור ולשמור על יעילותו צריכים להתקיים מספר תנאים. אחד התנאים החשובים והמשמעותיים הוא הגעתם של שני הצדדים מתוך רצונם החופשי והמוחלט. משמע, על שני הצדדים להגיע להליך גישור לא מתוך מחויבות מסוימת אלא מתוך רצון חופשי שלהם לפתור את הסכסוך. תנאי זה בעל חשיבות רבה בהליך גישור, שכן הוא מצביע על כך ששני הצדדים מעוניינים בפשרה, וששניהם מעוניינים להתגמש ולוותר על דרישותיהם ההתחלתיות בדרך לפתרון הסכסוך. תנאי חשוב נוסף הוא הקפדה על לקיחת מגשר אמין וניטראלי שלא קשור לאף אחד מן הצדדים, לא מצדד באף אחד מהם, ואין לו דעה לגבי הסכסוך המדובר. הקפדה על תנאי זה היא הכרחית שכן, אם מגשר יהיה בעל דעה כלשהי הוא עלול לכוון במתכוון או שלא במתכוון לצד בו הוא מצדד ובכך לפגום בתהליך הגישור. תנאי נוסף והכרחי הוא שמירה על סודיות מוחלטת שתאפשר שמירה על פרטיותם של הצדדים. (במקרים רבים, גישור מונע חשיפת פרטים אישיים לגופים תקשורתיים).

יתרונות הליך גישור

להליך גישור יתרונות רבים מול הליכים אחרים לפתרון והכרעת סכסוכים. ובכן, מסגרתו של הליך גישור אינה מאיימת כמו מסגרת של הליך משפטי. להליך גישור מגיעים הצדדים מתוך רצון מוחלט ולא מתוך כפייה כלשהי. יתרון משמעותי בולט הוא עצם העובדה שסמכות ההכרעה בהליך גישור נמצאת בידי שני הצדדים ולא בידי המגשר או בית המשפט. בנוסף, במסגרת הליך גישור לא נקבע צד מפסיד וצד מנצח כמו במסגרת הליך משפטי, אלא שני הצדדים מגיעים להסכמה בניהם, שניהם מוותרים ושניהם מרוויחים. נוסף על כך ישנו היתרון של חיסכון בזמן רב ובכסף, שכן ההוצאות הנלוות להליך משפטי משמעותית לעומת הליך גישור. והזמן שעתיד להימשך בהליך משפטי רב יותר מאשר בהליך גישור. הליך משפטי יכול להימשך מספר חודשים לעומת הליך גישור שהוא אינדיבידואלי ונמשך בדרך כלל בין 3-7 מפגשים. בנוסף במקרים בהם הסכסוך הוא של גופים שלא מעוניינים בחשיפת פרטי הקונפליקט, הליך גישור מספק סודיות מוחלטת ועל כן, גישור יכול להוות אלטרנטיבה מוצלחת עבורם.

קורס גישור

איפה ניתן ללמוד להיות מגשר? ישנם מספר מצומצם של מכללות בהן ניתן ללמוד איך להיות מגשר. לחלקן יש התמחויות (לדוגמה: קורס גישור עם התמחות בייעוץ זוגי). יש מגוון תתי התמחויות בתהליך קורס גישור כגון, גישור לגירושין, גישור משפחתי, גישור לעסקים, גישור בעניני עבודה ועוד. כדי להבין יותר רצוי להכנס לאחת המכללות בכדי לקבל מידע מקיף יותר בנושא לימודי גישור.

ד"ר כרמי אומרו- מנהל מכון פתרונות המרכז לייעוץ, אימון וגישור. מומחה לתקשורת בינאישית, ייעוץ זוגי, טיפול זוגי ואישי, גישור, גישור גירושין  גישור עסקי, וסכסוכים בתחום המשפחה. פועל באמצעות גישות פילוסופיות ותרגומן לחיי היום יום, מרצה ומנחה סדנאות 0523-100-104  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב